читать дальшеKerblam! - это эпизод-парадокс.
Сюжет и смысловое наполнение с одинаковой силой тянут его в разные стороны.
По форме это типичный крепкий "Доктор Кто", с узнаваемыми нф-декорациями, параллелями с современными нам реалиями (привет, Амазон), отлично придуманной пугалкой, приятными отсылочками к прошлым сезонам и даже динамичной экшн-сценой.
Сюжет пока самый интересный и насыщенный в этом сезоне: вполне годный детектив, с ложным следом и твистом в финале, намёки на который хорошо видно при пересмотре.
Спутникам повезло - сценарий даёт им проявлять инициативу, взаимодействовать с сеттингом и двигать сюжет.
Гостевые персонажами, может, не самые колоритные, но живые и хорошо сыграны, а Джули Хесмондал лучше всех.
Но потом случилась развязка, которая, насколько хороша сюжетно, настолько же сомнительна этически
Если вы ждали злой антикапиталистической агитки с сатирой на Амазон, её здесь нет. Я, напротив, её опасалась, и с Oxygen у меня непростые отношения (да, в общем-то, примерно такие же, как и с Kerblam! теперь - отличный сюжет, но смертькапитализму/смертьпрофсоюзам вымораживает), но и у меня осталось ощущение, что первые три четверти эпизода не стыкуются с последней тематически.
Антиутопичность сеттинга (тут есть отдельный разговор на тему, не является ли идея того, что монотонная, требующая дисциплины работа бессмысленна и не может приносить удовлетворение, сама по себе классистской; и о том, что конвеер - это такоооой мрачный символ, ну-ну; ох уж эти писатели...) с, ну, Амазоном и ещё более безнадёжной безработицей за его пределами уходит в никуда, в как бы хэппи энд. Как-то странно делать такую болезненную тему ложным следом. А потом поаплодировать не вполне убедительным полумерам, погладить по голове машину-убийцу. И таки выполнить требования террориста, согласившись с тем, что идеи-то здравые.
Разумно ли брать проблему, чтобы использовать её в первую очередь как эстетику, фактуру.
Чтобы как-то разобраться в политической составляющей, приходится лезть в сеттинг поглубже, но это только всё усложняет, потому что ответов о том, что это за мегакорпорация, кто её клиенты и нужно ли людям в этом мире работать для выживания, там нет. Например, с гб:
Given that the starting point of the story is that they own and operate a whole moon as a company town, we're already pretty far from "typical" corporate behavior. That's already getting into territory more like the British East India Company -- are they quasi-governmental? Slade says there are no police, Judy says "we are the authorities"... and yet they don't seem to have any actual authority to change things? Are they nationalised? Privately owned by the family of the First Lady? Majority-owned by a small cabal of super-rich shareholders? You're assuming there's one "typical" setup, when there are all sorts of ways a company like this could function.
Эпизод допускает более щедрое прочтение, в котором реальность сложнее левой агитки и есть нюансы, и в какой-то момент даже становится в некотором роде противоположностью "Чёрного зеркала", но для этого нужно старательно отмахиваться от fridge horror.
(Этика ДК Чибнелла снова с нами - дать злодею умереть от своего же оружия.)
Ещё интересное замечание про Доктора и их ограниченность, обусловленную жанром, с гб:
длинно
The Doctor is a profoundly bad character for us to expect to have any understanding of, or ability to critique, economic systems.
The Doctor mentions in bunches of episodes how he has never really had to work for a living, doesn't really understand money or where it comes from (see "The Girl in the Fireplace"), and comes from a highly advanced society in which they can build machines that magically provide for all a person's physical needs.
The Doctor understands economic systems the way children do when they live with their parents and never have to pay for anything. So, within the fictional continuity of the show, the fact that the Doctor can love the Kerblam! man despite how problematic that is and fail to understand that there are bigger changes necessary in this society than the ones the HR woman is planning, make perfect sense.
Sure, he can take a cheap shot now and again, like accusing Donna of basically being okay with slavery in "Planet of the Ood," or being morally outraged that someone who actually has to work for a living thinks the Doctor does too ("Dinosaurs on a Spaceship"), but it's profoundly difficult to really grasp how economic systems affect people when you are privileged to be able to live without thinking about them, like the Doctor or children of rich people.
I think the Doctor's understanding of economics is at about the level demonstrated in "The Sunmakers" when he tells a guy who is about to commit suicide because he can't pay his taxes that all the guy needs is a "wily accountant." The Doctor has at best a grade school understanding of economic issues and as such he thinks things like "just get a wily accountant" are actual solutions to people's problems. It doesn't occur to the Doctor that, for instance, someone who already can't pay their taxes can't afford a wily accountant. Because he's not faced the problem of trying to pay for, afford, and hire a wily accountant himself. Or pay taxes. He just knows that wily accountants and taxes exist.
So for the Doctor to even realize that the problem isn't something trivial like failing to hire a "wily accountant," but rather is systemic, is not likely. The Doctor is never going to realize that the problem is the system itself and not a particular company or the people leading it or whatever is in his/her face at that moment. The Doctor is always going to figure that what's right in front of him/her is the problem and blow that up and think "boy, I took care of that."
Sort of like in "New Earth," when he thinks yelling at the people selling moods and telling them to pack up is going to solve something. When clearly it isn't. People taking and buying and using recreational drugs is a big problem indicative of wider societal issues that can't be solved that way. But the Doctor doesn't know that. The Doctor just rails against what's right in his/her face and then "flies away in [his] little blue box," as noted in "Time of Angels."
[...]
And that's probably why Doctor Who has always been kind of bad at criticizing economic systems. Your main character is a magical alien who has all his needs provided for him/her. It's sort of like having a show about an elf or a fairy try to make a deep point about credit default swaps. We are never going to buy that Tinkerbell really understands the role of central banks in regulating inflation through interest rates and monetary policy. And neither does the Doctor.
Сочетание мрачного содержания и лёгкого, светлого тона, характерное для 11 сезона, сыграло с этим эпизодом злую шутку. Вроде бы всю дорогу происходят какие-то ужасы, а вроде люди и роботы преимущественно милые, и улетаем мы отсюда практически на позитиве.
Захватывающий сюжет против тематической связности - кейс получился интересный, как и сам эпизод, но послевкусие оставляет странное.